Tuesday, January 06, 2004

Punca Kekeliruan terhadap ISLAM

1.0 ISLAM BOLEH DITAFSIR OLEH SESIAPA SEKALIPUN
TANPA MENGIRA LATAR
BELAKANGNYA.

1.1 "Islam bukanlah milik individu atau mana-
mana golongan yang mendakwa mereka
sebagai ulama . Oleh itu sebarang pentafsiran
terhadap sumber-sumber Islam
seperti Al Quran bukanlah milik para ulama
semata-mata."
(Zainah Anwar , Pengarah Eksekutif Sisters in
Islam :Utusan Malaysia, 26 hb
September 2000)

1.2 "Semua umat Islam perlu kembali kepada asas-
asas Islam dengan menolak
tafsiran klasik (lama )yang telah ketinggalan
zaman.... Kepada umat Islam kita
menyeru supaya digerakkan usaha-usaha membuat
tafsiran Al Quran berdasarkan
kaedah saintifik."
(Kassim Ahmad, New Straits Times, 12 hb Oktober
2000)

2.0 MENGHINA RASULULLAH S.A.W.

2.1 ".the Prophet known to have had sexual
relations with 15 women, which
included the concubine Rayhana who remained non-
Muslim all her life."
("Nabi diketahui telah mengadakan hubungan seks
dengan 15 wanita termasuk
seorang wanita bernama Rayhana yang tidak Islam
sehingga akhir hayatnya")
["Let Islam lead way with its progressive view
on sexuality" oleh Farish A. Noor
(NST, 4 Nov 4 2000)]

2.2 ".the Prophet himself, in his specific
historical context, was a tribal
leader, and so the early oath of allegiance
given to him were given as a tribal
rather than just a religious leader."
(... Nabi sendiri dalam konteks sejarahnya
dadalah seorang pemimpin kabilah, dan
oleh kerana itu ketaatan awal kepada baginda
diberi kerana baginda adalah
pemimpin kabilah lebih dari pemimpin agama)

"....Islam is a discourse and all discourses are
open, contested and
plastic...."
( Islam adalah suatu wacana dan semua wacana
adalah terbuka, boleh dicabar dan
plastik )
["Farish A Noor - Intellectual Provocateur"
temubual oleh Amir Muhammad ("The
Edge" , 3 Dis 2001)]

2.3 "the Prophet was seen by early converts to
Islam as a tribal leader and
many of those who rallied to his banner did so
according to the logic of tribal
loyalties."
(.Nabi dilihat oleh pengikut-pengikutNya sebagai
pemimpin suku dan ramai di
kalangan mereka yang mengikutinya berbuat
demikian kerana logik kepatuhan
kesukuan .)
["The Myth Surrounding the Islamic State" oleh
Farish A. Noor ( NST 1 hb
Disember 2001)

3.0 MENGHINA ULAMA' DAN SUNNAH RASULLULAH S.A.W

3.1 "Perhaps the turbans of the mufti are too
tight and therefore not enough
oxygen is getting into their brains.They are not
thinking straight. "
"From time to time the ulama do not fail to come
out with their totally
ridiculous and foolish pronouncements."
(". Mungkin serban mufti-mufti terlalu ketat dan
sebab itu tidak cukup oksigen
masuk ke dalam otak mereka. Mereka tidak
berfikiran waras ...Dari masa ke semasa
ulama selalu mengeluarkan pengumuman yang tidak
masuk akal dan bodoh.")
["Now the mufti blame Hindi films" Akbar Ali
(The Sun, 21hb Februari 2001)]

3.2. "A religious issue is finally being
discussed freely by many intelligent
people and not just by men who dislike shaving
but are not averse to wearing
dresses.."
"There is also substantial discussion on this
issue on the Internet which
usually provides more challenging opinions than
what we will hear from the
bearded ones in our neighbourhood".

(".. Isu agama akhirnya dibincang secara bebas
oleh ramai bijak pandai dan tidak
hanya orang yang tidak suka mencukur janggut
tetapi tidak menentang mengenai
pakaian.
"Terdapat juga perbincangan yang mendalam
mengenai isuini di dalam internet yang
kebiasaannya mengeluarkan pendapat yang lebih
mencabar berbanding apa yang kita
dengar daripada mereka yang berjanggut")
("Many Sides to tudung issue" oleh Akbar Ali –
The SUN, 12 April 2000)

4.0 MENAFIKAN HUKUM ISLAM MENGENAI MURTAD

4.1 The Quran allows a person to become apostate
twice and then to persist in
his disbelief"
"No punishment of any sort at all is prescribed
for such a person other than the
promise that God will never forgive him nor
guide him to the right path. This is
God's promise. It is his law."

(..Al-Quran membenarkan seseorang menjadi murtad
dua kali dan kekal sebagai
kafir.

..Tiada hukuman dinyatakan ke atas seseorang
yang murtad selain dari janji Tuhan
yang tidak akan mengampuninya mahupun memberinya
petunjuk yang lurus. Ini adalah
janji Tuhan. Ini adalah undang-undangNya.)

(Death For Apostates Unjust oleh Akbar Ali - The
SUN, 14 hb Julai 1999)

4.2 "The few women who have spoken in support
of polygamy also seem to be
strong supporters of the ulama brand of
religion..The ulama in their efforts to
confuse have come out with fancy stories that a
wife who consents for her
husband to take another wife is assured a place
in paradise"

("Segelintir wanita yang telah mengutarakan
pendapat menyokong poligami
nampakanya menjadi penyokong kuat terhadap ugama
mengikut jenama ulama . ulama
dalam usaha mereka untuk mengelirukan telah
mengeluarkan cerita-cerita karut
bahawa seorang isteri yang membenarkan suaminya
berkahwin lain dijamin syurga.")

(Polygamy in Islam comes with a heavy
responsibility - Akbar Ali dalam The SUN
20/1/02)

5.0 MENAFIKAN HUKUM YANG TELAH JELAS DALAM AL-
QURAN

5.1 "Therefore the question that should be
addressed in our society today is not
whether poligamy should be relegalised under the
civil law for the non Muslims,
but whether it should still be continued under
the Islamic family law for the
Muslims".

("Oleh kerana itu soal yang perlu ditangani di
dalam masyarakat kita hari ini
bukanlah isu samada poligami patut disahkan di
bawah undang-undang sivil untuk
orang bukan Islam, tetapi samada ia sepatutnya
dibenarkan terus di dalam
undang-undang keluarga Islam")

["Islam did not Invent or Encourage Polygamy",
Sisters in Islam, NST 10th
January 2002]

5.2 " As for the number of wives allowed in
polygamy, the Quran does not
indicate a fixed maximum of four. The
phrase "two and three and four " is also
found in describing the wings of angels"

("Mengenai bilangan isteri yang dibenarkan di
dalam poligami, Al-Quran tidak
menetapkan bilangan yang terhad kepada empat.
Pernyataan "dua dan tiga dan
empat" juga terdapat dalam memperihalkan sayap-
sayap para malaikat")

(Polygamy in Islam Comes ith a Heavy
Responsibility - Akbar Ali dalam The SUN
20/1/02)

6.0 ISLAM DIPERSOALKAN

Majlis Peguam dengan kerjasama Sisters in Islam
dan National Human Rights
Society telah menganjurkan Bengkel Festival Hak
Asasi sempena Hari Hak Asasi
Sedunia pada 8 Disember 2001 di Kuala Lumpur.
Suatu rencana berjudul ISLAM THE
GREAT DEBATE yang ditulis oleh Sarah Sabaratnam
dan Loretta Ann Soosayraj dalam
New Straits Times 11 Disember 2001 telah
melaporkan beberapa panelis jemputan
memberi tanggapan negatif terhadap sistem
keadilan Islam. Antaranya:

Fatwa dianggap menyekat kebebasan individu dan
masyarakat

6.1 ".the right to privacy and freedom of choice
was seen to have been violated
when the Johor State Government issued a fatwa
to compel all Muslim couples
intending to marry to go for HIV testing."

(".. hak kepada kebebasan memilih dilihat
sebagai bercanggah dengan Fatwa yang
dikeluarkan oleh Kerajaan Johor yang mewajibkan
semua pasangan Islam yang ingin
berkahwin menjalani ujian HIV..")

6.2 "Islamic discourse is used to police and
control the community."

("Islam adalah wacana yang digunakan untuk
mengawal dan mengawasi masyarakat.)
[Farish A Noor]

6.3 "He also said that 'public Islam' can erode
fundamental liberties, pointing
to the case of a nonMuslim trader in Kelantan
who lost his right to livelihood
when he was penalized for selling food to a
Muslim during Ramadhan."

(.."Beliau juga berkata 'Islam awam' boleh
menghakis kebebasan asasi, dengan
mengambil contoh kes yang berlaku ke atas
seorang peniaga bukan Islam di
Kelantan yang hilang haknya apabila beliau
didenda kerana menjual makanan kepada
orang Islam di bulan Ramadhan")
[Malik Imtiaz Sarwar]

Menyatakan diri sebagai muslim atau bukan Muslim
dianggap suatu diskriminasi

6.4 "In major national exams such as the PMR,
she added, students have to
indicate whether they are Muslim or non
Muslim. "And yet as many of us know,
Islam abhors the idea of assabiyah or ethnic and
nationalistic differentiation."
("Di dalam peperiksaan kebangsaan seperti PMR,
beliau menambah, pelajar-pelajar
dimestikan menulis samada mereka Muslim atau
bukan Muslim. "Sedangkan kita semua
tahu, Islam menentang asabiyah atau perbezaan
etnik dan perbezaan bangsa")
[Dr Patricia Martinez]

6.5 "But when Sisters in Islam made its stand on
polygamy, Perlis Menteri Besar
Datuk Seri Shahidan Kassim in 1996 declared that
they (SIS) were questioning the
word of God. . Zainah Anwar, executive Director
of Sisters in Islam, says that,
because Islam shapes our lives and govern us, it
is too important to be left to the
legislators and ulama to define."

(Tetapi bila Sisters in Islam menyatakan
pendiriannya terhadap poligami, MB
Perlis Dato Seri Shahidan Kassim pada 1996
mengisytiharkan SIS mempersoalkan
kata-kata Tuhan. Zainah Anwar, Pengarah
Eksekutif SIS, menyatakan, "Oleh kerana
Islam membentuk kehidupan kita, ia adalah
terlalu penting untuk dibiarkan hanya
kepada penggubal undang-undang dan ulama untuk
menentukannya". )

[Zainah Anwar]

0 Comments:

Post a Comment

<< Home