Sunday, February 29, 2004

Renungkanlah..

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.
Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat,
rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat,
negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat,
permusuhan tersekat, pembangunan pun meningkat,
kemajuan menjadi pesat.

TETAPI INGAT,
Apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat,
kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.

Ditengah-tengah itu tempat maksiat tumbuh macam kulat.
manusia telah mengubah tabiat,
ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat,
sembahyang makin hari makin liat,
orang baik ada yang bertukar jadi jahat,
orang miskin pula nak kaya cepat,
orang tua pula nak mati lambat,
tak dapat minum madu telan jerla minyak gamat.

Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat,
Semua nak tunjuk hebat,
Bila berjudi, percaya unsur kurafat,
Tapi hidup pula yang melarat,
Tali kasut dah tak berikat,
Rambut pun jarang sikat.

Yang perempuan pakai mini sekerat,
Suka pakai baju ketat,
Suka sangat menunjukkan pusat,
Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat,
Pakai pulak yang singkat-singkat,
Kadang-kadang ternampak benda 'bulat'.

Bila jadi macam ini siapa lihat pasti tercegat,
Silap gaya jadi gawat,
bohsia bohjan lagi hebat,
Duduk jauh berkirim surat,
Bila berjumpa, tangan berjabat,
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat,
Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat,
Usah peduli agama dan adat,
Usah takut Allah dan malaikat,
Yang penting apa kita nak buat?
Kita 'bukti' lah kita buat,
Akhirnya perut kempis dah jadi bulat,
Apabila perut kempis dah jadi bulat,
maka lahirlah pula anak-anak yang tak cukup sifat,
Bila anak-anak tak cukup sifat,
jam tu kita tengok bayi dibuang di merata tempat.

MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.
Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat,
Habis manusia telah tersesat,
Inilah dia fenomena masyarakat.
Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini makin singkat,
Esok atau lusa mungkin kiamat,
Sampai masa kita semua akan berangkat!
Berangkat menuju ke negeri akhirat.

Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat,
Masa tu, sindri mau ingat.

Umur mu banyak mana mu buat ibadat...?
Zaman muda mu, apa yang telah mu buat...?
Harta benda mu, dari mana mu dapat...?
Ilmu mu, adakah mu manafaat...?

Semoga ianya dapat mengingatkan kita dan segeralah memperbanyakkan ibadat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home